• söndag , 19 november 2017

Inför: Imola

Pre-Imola-SWE

Efter ett två månader långt uppehåll återvänder FIA Formula 3 European Championship i helgen äntligen till hetluften, när säsongens näst sista deltävling pockar på uppmärksamhet.

För första gången i EM-seriens historia ska fältet drabba samman på klassiska Autodromo Enzo e Dino Ferrari i italienska Imola – den före detta Formel 1-banan som fram till säsongen 2006 stod värd för San Marinos Grand Prix – men Felix Rosenqvist och hans rivaler famlar ändå inte i total ovisshet. Två officiella testdagar under uppbyggnaden till helgens evenemang har givit fältet en första smak av Imola-banans egenskaper, och efter att ha noterats för näst snabbaste tid i onsdagens avslutande pass är Rosenqvist nu redo att slåss på allvar när test blir till race…


Test – Imola

Rapport – dag 1
Rapport – dag 2


I backspegeln – senaste tävlingen

FIA F3 European Championship: Nürburgring (deltävling 9)
15-17/8

 

LAYOUT – AUTODROMO ENZO E DINO FERRARI (IMOLA)

Imola-map

Längd: 4.909 km
Invigd:
1953
Varvrekord F3-EM: Första besöket på banan
Resultat 2013 (Felix): Inget race
Racedistans (per race): 35 minuter

 

Imola – eller Autodromo Enzo e Dino Ferrari som den egentligen heter – bjuder på en stor variation av kurvor och tillhör Europas mest klassiska racerbanor.

Efter den tragiska F1-helgen 1994 – då Roland Ratzenberger och Ayrton Senna förolyckades i samband med San Marinos Grand Prix – genomgick Imola en rad säkerhetsmässiga förändringar, implementerade för att sänka hastigheterna i banans mest kritiska sektioner. Bland annat installerades en chikan i den tidigare fruktade Tamburello-kurvan – platsen för Sennas krasch – och i ingången till den skarpa Tosa-hårnålen (där Ratzenbergers olycka hade ägt tum). På senare tid har även den spektakulära chikanen vid Variante Alta gjorts långsammare, och det till åren komna depåområdet renoverats.

Imola är idag, och har alltid varit, en mycket teknisk bana som tenderar att premiera förare med en naturlig fallenhet för framför allt snabba kurvor. Det är i passager som Piratella, Acque Minerali och Variante Villeneuve som en stor del av varvtiden sitter, och det faktum att banan dessutom är kraftigt kuperad gör inte uppgiften enklare. Det tydligaste exemplet på det utgörs kanske av den svåra inbromsningen till dubbelvänstern vid Rivazza, där en brant nedförsbacke ger upphov till viktförskjutningar i chassit med upplåsningar som ett vanligt förekommande resultat.

 

FELIX PERSPEKTIV:

”Jag ser verkligen fram emot den här helgen. Uppehållet efter Nürburgring har känts som en evighet, och det var skönt att få komma tillbaka in i rytmen igen under testet här på Imola tidigare i veckan. Banan var klart snabbare än vad jag hade trott och man måste attackera hårt över kerbsen – det är definitivt en stor utmaning, som känns i hela kroppen. Vi fick mycket gjort under båda dagarna och hade bra fart, men det är i helgen det gäller och vi vet att konkurrensen blir stenhård. Förhoppningsvis kan vi bygga vidare på det vi lärt oss och slåss högt upp i resultatlistan.”

 

TIDSSCHEMA

Fredag 10 oktober
Fri träning 1: 09.50 (40 minuter)
Fri träning 2: 10.40 (40 minuter)
Kval 1: 14.20 (20 minuter)

Lördag 11 oktober
Race 1: 11.00 (18 varv – 35 minuter)
Kval 2: 17.55 (20 minuter)

Söndag 12 oktober
Race 2: 10.10 (18 varv – 35 minuter)
Race 3:
16.00 (18 varv – 35 minuter)

 

SÅ FUNGERAR DET – EN SNABBGUIDE TILL F3-EM

FIA Formula 3 European Championship är det officiella europamästerskapet för Formel 3. Varje tävlingshelg utgörs av tre race, som alla är 35 minuter (ca. 100 km) långa och värda lika många poäng enligt samma fördelningsstruktur som används i bland annat Formel 1 (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1; de tio främsta i varje race tar poäng).

Startuppställningen till de tre racen avgörs i två separata tidskval, där det bara handlar om en enda sak: att köra så fort det över huvudtaget är möjligt över ett flygande varv.

Den förare som noterar det snabbaste varvet i det första kvalet får starta i pole position (längst fram) i lördagens Race 1, och den som toppar resultatlistan i det andra får ge sig iväg från samma fördelaktiga utgångsläge i Race 2. Den som är näst snabbast får starta från ruta två, trean från ruta tre o.s.v. Startuppställningen till Race 3 bestäms av varje förares näst bästa varvtid i det andra kvalet.

 

KALENDER

Hela kalendern för säsongen 2014 hittar du här.

 

STARTLISTA

FIA Formula 3 European Championship 2014 – team och förare

 

SÅ FÖLJER DU FELIX I HELGEN

HEMSIDA
Den centrala knutpunkten i rapporteringen är www.felixracing.se, som kommer att uppdateras fullt ut under helgen med rapporter från samtliga träningar, kval och race. Även andra relevanta nyheter, bilder, videoklipp och annan information kommer att göras tillgänglig på hemsidan. Här hittar du allt som rör Felix – och lite till.


TV
Samtliga helgens tre race direktsänds på www.fiaf3europe.com, där också live timing finns att tillgå under alla pass som körs. En banner med direktlänk till livestreamen kommer att göras tillgänglig från slider-flödet högst upp på startsidan av www.felixracing.se. I Sverige sänder Viasat från säsongens samtliga race, och under 2014 bidrar dessutom Eurosport med ytterligare fördjupning i ett magasinprogram efter varje deltävling.

TV-tider (svensk tid)

Lördag 11 oktober
Race 1: 10.50 | Viasat Sport (LIVE) / 19.00 | Viasat Motor (repris)

Söndag 12 oktober
Race 2: 10.00 | Viasat Sport (LIVE)
Race 3: 15.50 | Viasat Sport (LIVE)


SOCIALA MEDIER

Interaktionen med fans och supportrar kommer huvudsakligen att äga rum på Facebook, där intresserade har möjlighet att själva kommentera, diskutera och ställa frågor om händelseförloppet på banan. Felix återfinns också på Twitter, där han twittrar om allt som rör hans karriär under namnet @FRosenqvist.

Liknande inlägg