• tisdag , 26 september 2017

Inför: Grand Prix de Pau

Inför-Pau

Från tysk Autobahn till fransk småstad – det är tvära kast i europamästerskapet för Formel 3 just nu. Bilden av Hockenheims öppna landskap har knappt hunnit försvinna från näthinnan innan EM-fältet omgrupperar på gatorna i Pau för säsongens första stadslopp – och för en sann klassiker.

Pau, vackert beläget vid Pyrenéernas nordligaste rand, är en av F3-kalenderns mest legendariska destinationer. Den första biltävlingen i staden ägde rum redan 1933, och banans utmanande karaktär har gjort den till en förarfavorit i decennier.

För Felix Rosenqvist markerar helgens tävlingar en andra visit i Pau, två år efter det första besöket 2012 – och en chans att direkt slå tillbaka efter förra helgens snöpliga avslut på Hockenheim (där han tvingades bryta söndagens sista race med motorproblem när han var på väg mot en sannolik pallplats).

I backspegeln: Hockenheim (deltävling 2)

 

LAYOUT

300


Längd:
2.760 km
Invigd:
1933
Varvrekord F3:
1m11.070s (Raffaele Marciello, 2012)
Resultat 2013: inget race
Racedistans (per race): 35 minuter

 

I likhet med de flesta andra stadsbanor är utrymmet för misstag i det närmaste obefintligt i Pau. Murarna och barriärerna står till stor del direkt inpå banan, och omkörningar är mycket svåra att utföra. Det enda realistiska stället att passera en framförvarande konkurrent på är under inbromsning till Kurva 2, men även där är ett omkörningsförsök förknippat med stora risker.

Pau är också hemvist åt en av de kanske mest hårresande kurvkombinationerna på hela kalendern; Virage Foch. Denna chikanliknande passage kräver stort mod och ett mycket effektivt chassi, när förarna spektakulärt studsar över en rondell i ingången och en trottoarkant i utgången. Virage Foch har varit skådeplats för många incidenter genom åren – räkna med mer av detsamma även 2014.

 

FELIX PERSPEKTIV:

”Jag har kört i Pau en gång tidigare, 2012, och det är ett riktigt häftigt ställe. Jag gillar verkligen stadsbanor; det finns inga utrymmen för misstag, men man ska helst nästan toucha räcket och marginalerna blir extremt små när man kommer över 200 km/h. Sektionen runt parken på baksidan av banan är grymt snabb och leder in i den berömda Foch-kurvan, där det gäller att ta med sig så mycket fart man bara kan – om bilen inte lyfter över trottoarkanterna är man för långsam! Pau kräver stor precision och skiljer sig rejält från till exempel Hockenheim, och det ska verkligen bli kul att komma dit den här helgen. Jag har en bra känsla och målet är att ta oss tillbaka till toppen.”

 

TIDSSCHEMA

Fredag 9 maj
Fri träning 1: 11.10 (40 minuter)
Fri träning 2: 11.55 (40 minuter)
Kval 1: 16.40 (45 minuter)

Lördag 10 maj
Race 1: 11.15 (35 minuter)
Kval 2: 15.40 (45 minuter)

Söndag 11 maj
Race 2: 11.15 (35 minuter)
Race 3:
15.15 (35 minuter)

 

SÅ FUNGERAR DET

FIA Formula 3 European Championship är det officiella europamästerskapet för Formel 3. Varje tävlingshelg utgörs av tre race, som alla är 35 minuter (ca. 100 km) långa och värda lika många poäng enligt samma fördelningsstruktur som används i bland annat Formel 1 (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1).

Startuppställningen till de tre racen avgörs i två separata tidskval, där det bara handlar om en enda sak: att köra så fort det över huvudtaget är möjligt över ett flygande varv.

Den förare som noterar det snabbaste varvet i det första kvalet får starta i pole position (längst fram) i lördagens Race 1, och den som toppar resultatlistan i det andra får ge sig iväg från samma fördelaktiga utgångsläge i Race 2. Den som är näst snabbast får starta från ruta två, trean från ruta tre o.s.v. Startuppställningen till Race 3 bestäms av varje förares näst bästa varvtid i det andra kvalet.

Pau: gruppindelning under kvalet

På grund av Pau-banans trånga karaktär kommer helgens kvalstruktur att skilja sig en del från det ordinarie upplägget. I ett försök att minimera risken för trafik delas fältet in i två kvalgrupper, som vardera får tillgång till banan under lika lång tid. Den förare som sätter den snabbaste varvtiden – oavsett vilken av de två grupperna han tillhör - belönas med pole position, medan resten av förarna i dennes grupp intar positionerna på den ”ojämna” sidan av gridden och får starta i ruta tre, fem, sju, nio o.s.v. Förarna i den andra, ”långsammare” gruppen tar sedan hand om griddens ”jämna” sida (tvåa, fyra, sexa, åtta o.s.v.).

Hela kalendern för säsongen 2014 hittar du här.

 

STARTLISTA

FIA Formula 3 European Championship 2014 – team och förare

 

SÅ FÖLJER DU FELIX I HELGEN

HEMSIDA
Den centrala knutpunkten i rapporteringen är www.felixracing.se, som kommer att uppdateras fullt ut under helgen med rapporter från samtliga träningar, kval och race. Även andra relevanta nyheter, bilder, videoklipp och annan information kommer att göras tillgänglig på hemsidan. Här hittar du allt som rör Felix – och lite till.


TV
Samtliga helgens tre race direktsänds på www.fiaf3europe.com, där också live timing finns att tillgå under alla pass som körs. Viasat sänder LIVE från helgens första två race, och det tredje i efterhand. Under 2014 bidrar dessutom Eurosport med ytterligare fördjupning i ett magasinprogram efter varje deltävling.

TV-tider

Lördag 10 maj
Race 1: 11.05 | Viasat Sport (LIVE) / 22.30 | Viasat Motor (repris)

Söndag 11 maj
Race 2: 11.05 | Viasat Sport (LIVE)
Race 3: 21.00 | Viasat Motor (eftersändning)


SOCIALA MEDIER

Interaktionen med fans och supportrar kommer huvudsakligen att äga rum på Facebook, där intresserade har möjlighet att själva kommentera, diskutera och ställa frågor om händelseförloppet på banan. Felix återfinns också på Twitter, där han twittrar om allt som rör hans karriär under namnet @FRosenqvist.

Liknande inlägg