• söndag , 19 november 2017

Först till Lisboa: så fungerar slipstreaming

gal41Felix tog ett steg närmare seger i Macau genom pole position i dagens tidskval, men inför lördagens Kvalificeringsrace väntar nya utmaningar – och den kanske största av dem alla stavas slipstreaming.

Slipstreaming är fenomenet som gör det möjligt för en bil att uppnå en högre toppfart tack vare minskat luftmotstånd bakom en framförvarande rival. Ju längre raksträcka det handlar om, desto större blir effekten – vilket är anledningen till att den oändliga fullfartssträckan från start- och målområdet till Lisboa Bend har gjort Macau så berömt för sina slipstreamingdueller.

Effekten innebär att pole position inte nödvändigtvis behöver vara en fördel, då ledaren själv måste klyva all luft medan hans konkurrenter kan dra nytta av det vakuum som uppstår för att öka sina chanser att köra om.

Av samma anledning ser man ofta att fältet ”ormar sig” nerför samma raksträcka, då föraren längst fram försöker skaka av sig sina förföljare – som i sin tur gör allt för att stanna kvar i det minskade luftmotståndet.

”Lisboa-effekten” var en av faktorerna som fällde Felix i kampen om seger i 2012 års upplaga av Macau Grand Prix, då han inledningsvis tog hand om ledningen men blev passerad av António Félix da Costa strax efter start.

Kvalpassen den här helgen har indikerat att en bra slipstream är värd runt 0.4-0.5 sekunder och medför en ca. 20 km/h högre toppfart.

Man ska också betänka att olika team ställer in sina bilar på olika sätt, och att en set-up inriktad på låg downforce (lite bakvinge) i sig genererar högre toppfart på bekostnad av grepp i banans mer tekniska bergssektion.

Att överleva sprinten mot Lisboa, och att i den bästa av världar bryta sig loss från sina konkurrenter innan fältet återvänder till start och mål, blir nyckeln till framgång för Felix under resten av den här helgen.

Guia-SWE

Liknande inlägg