• tisdag , 26 september 2017

Försäsongstest 2: Red Bull Ring | Dag 2

1400-2Felix avslutade förberedelserna inför 2014 års FIA Formula 3 European Championship-säsong som snabbaste Mercedes-förare i veckans officiella tvådagarstest på Red Bull Ring.

Onsdagens aktiviteter i de österrikiska alperna markerade EM-fältets sista möjlighet att finslipa formen inför den stundande tävlingssäsongen. För Felix del fortsatte det arbete som pågått löpande under den senaste veckan, och som kretsat i första hand kring motorelektronik och växellådsinställningar.

För att undvika onödigt motorslitage i ett känsligt läge inför säsongspremiären valde Mücke Motorsport att begränsa mängden körning under dagen. Felix tillryggalade bara totalt 70 varv, och valde att över huvud taget inte ge sig ut på banan under den sista timmen. Hans bästa tid - 1m24.525s - var den snabbaste som noterats i en bil försedd med Mercedes-motor under testets två dagar, och placerade honom på sjunde plats i resultatlistan.

Snabbast av alla var holländaren Max Verstappen, som avverkade totalt 133 varv och som stoppade klockan på 1m23.690s.

Felix och resten av EM-fältet skiftar nu fokus mot Silverstone, där säsongens första deltävling avgörs nästa helg (18-20 april).

KOMMENTAR | FELIX:

- Vi har haft två bra tester under den senaste veckan, och vi har fått väldigt mycket gjort. Vi bestämde oss för att inte köra så mycket idag, men varven vi gjorde var väldigt värdefulla och gav oss mer viktig information om framför allt växellådan. Det finns fortfarande en del att jobba på; nedväxlingarna är inte så konsekventa som jag skulle vilja, och det skapar en obalans under inbromsning. Det bör dock vara löst i tid till Silverstone, och jag tycker att vi har all anledning att vara optimistiska inför premiären.

Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas; test är alltid test, och det är omöjligt att baserat på rena varvtider säga något om vår relativa prestanda. På den här banan är det till exempel fullt möjligt att tjäna en halv sekund bara i första kurvan – allt man behöver göra är att släppa ut bilen över avåkningszonen i utgången. Under en racehelg är det förbjudet, men under ett test är det fritt fram.

I kombination med olika däckssituationer, bränslemängder och testprogram blir det i princip omöjligt att veta vart alla står. Mitt mål inför den här säsongen förblir dock oförändrat, och nu är det fullt fokus på Silverstone som gäller.

Liknande inlägg